Digitaaliset palvelut toteuttamassa kahden viikon putkiremonttia

Sami Ansala, vastaava työnjohtaja, Fira Palvelut Oy

Suomalainen rakennusalan yritys Fira Oy on kasvanut 2010-luvulla nopeasti. Vuonna 2002 perustetun yrityksen suosion takana on ollut perinteisten rakennusalalla vallitsevien toimintatapojen kehittäminen. Putkiremontteihin erikoistunut Firan tytäryhtiö Fira Palvelut Oy toteutti tiettävästi Suomen nopeimman putkiremontin. Fira Palvelut Oy kertoo kahden viikon mittaisen putkiremontin onnistuvan digipalveluiden, ulkoisten kumppaneiden ja etukäteissuunnittelun avulla. Ajansäästöä ei haettu nopeuttamalla asentajien työntahtia, vaan organisoimalla työn tehokkuutta.

Kahden viikon putkiremonttiprojektin vastaava työnjohtaja Sami Ansala pitää turvallisuutta ensisijaisen tärkeänä työmaalla. ”Olen kaikille työntekijöille sanonut perehdytyksessä, että turvallisuuden kanssa ei oteta turhia riskejä. Mennään sillä mentaliteetilla, että päästään illalla kotiin lasten luokse.”

Fira palvelut käyttävät Safetumin Oma Pelastusvalvoja-verkkopalvelua tulityösuunnitelmien laadinnassa ja tulityölupien myöntämisessä. Tiedot tulityölupiin liittyen löytyvät yhdestä paikasta. ”Tulityölupien myöntäminen on Oma Pelastusvalvoja-verkkopalvelun avulla nopeaa. Se on ollut meillä tehokas työkalu.”

Tulipalo on vakava riskitekijä, etenkin asuinrakennuksissa joissa voi asua ihmisiä työmaan aikana. Tämän johdosta työmaalle laaditaan aina tulityösuunnitelma mikäli työmaalla suoritetaan tulitöitä. Lisäksi jokaiselle tulityölle myönnetään työkohtainen tulityölupa, jossa tulityön työvaiheet ja turvallisuustoimet on tarkennettu. Tulitöitä ovat esimerkiksi hitsaus ja laikkaleikkaus. 

Ansala kertoo digitaalisten palveluiden nopeuttavan työvaiheita. Nopeuttamisen edesauttajana on ollut myös aktiivinen asiakas. ”Aktiivinen taloyhtiö ja hallitus on ollut iso tekijä kokonaisuudessa. He ovat olleet innolla mukana päätöksien laadinnassa alusta lähtien, ja se on vaikuttanut hyvällä tavalla etenemisessä. Olemme kokoontuneet saman pöydän ääreen tasaisin väliajoin, jotta viestintä on pysynyt kunnossa molemmin puolin.” 

Mitkä olivat tämän projektin haasteita? ”Ennalta tiedostamattomat tekijät, kuten työntekijöiden riittävyys sairaslomatapauksissa ja tuleeko tavaroiden toimitukset ajallaan” Ansala mainitsee, mutta jatkaa ”pyrimme kuitenkin reagoimaan näihin haasteisiin kartoittamalla riskitekijät etukäteen hankkimalla varahenkilöstöä ja tilaamalla tavaratoimitukset hyvissä ajoin.”

Haasteet kävivät Ansalan mielessä jo ensimetreillä projektiin pyydettäessä, mutta ei vaikuttanut päätökseen lähteä mukaan. ”Tuntui etuoikeutetulta tulla valituksi tähän työtiimiin. Vaikka aluksi mietti miten tämä tulee menemään, niin lopulta odotimme vain työn toteuttamisen h-hetkeä” Ansala naurahtaa.

Tilaa maksuton palveluesittely tai kysy lisätietoja

Soita

029 170 1100

Lähetä sähköpostia

myynti@safetum.fi