11.10.2016

Heikko turvallisuusosaaminen huolestuttaa turvallisuusasiantuntijoita

Pelastuslaki velvoittaa pelastussuunnitelman laatimisen kaikkiin kiinteistöihin, joissa asuinhuoneistoja on vähintään kolme. Suomen pelastusalan keskusjärjestön (SPEK) tutkimuksen mukaan kaksi kolmesta asukkaasta ei kuitenkaan tunne talonsa pelastussuunnitelmaa.

”Se kuvastaa oikein hyvin vallitsevaa tilannetta pelastussuunnitelmien viestinnän ja tiedottamisen osalta”, kertoo Safetum Oy:n toimitusjohtaja Tuomas Jurvelin ja jatkaa, ”viime vuonna tilastojemme mukaan 23% kiinteistöistä ei ollut tiedottanut pelastussuunnitelmista asukkaille ja osakkaille.” 

”Pelastussuunnitelma on mahdollisesti jäänyt pelkästään hallituksen tietoon tai toimitettu viranomaisille, mutta tärkein unohtunut.” Vaihtoehtona paperisille pelastussuunnitelmille on Oma pelastusvalvoja -verkkopalvelu, jonka avulla suunnitelman tiedottaminen ja jakaminen asukkaille ja osakkaille on helppoa. Palvelussa on lukukuittausominaisuus, jonka avulla voidaan varmistaa, että asukkaat tai liiketilojen edustajat ovat tutustuneet pelastussuunnitelmaan.

Jokaisesta kodista ei löydy tietokonetta, joten palvelusta on hyvä tulosta ja jakaa turvallisuusohjeet asukkaille, kertoo toimitusjohtaja Tuomas Jurvelin.

Pelastussuunnitelmien laadintaprosessilla on myös merkitystä. ”Hyvä pelastussuunnitelma syntyy yhteistyöllä, kiinteistön pelastussuunnitelman laadintaprosessiin olisi hyvä ottaa mukaan asukkaita, hallituksen jäseniä, isännöitsijä ja huoltoyhtiön edustajia, jotta saadaan mahdollisimman hyvä tieto kiinteistön riskeistä”, sanoo Jurvelin. ”Laadintaprosessin kartoitusvaiheessa tulisi tehdä vaarojen ja riskien arviointi, sekä huomioida kiinteistön erityispiirteiden vaikutus.”

Katso koko haastattelu

Tilaa maksuton palveluesittely tai kysy lisätietoja

Soita

029 170 1100

Lähetä sähköpostia

myynti@safetum.fi