Taloyhtiössä paloturvallisuudesta on vastuussa hallitus. Paloturvallisuuden toimenpiteet on kuvattu pelastussuunnitelmassa. Pelastussuunnitelma tulee laatia käytännössä kaikkiin taloyhtiöihin. Pelastussuunnitelman voi tilata asiantuntijayritykseltä tai laatia hallituksen toimesta itsekin. Ajan tasalla oleva ja laadukas pelastussuunnitelma antaa hyvät käytännön ohjeet paloturvalliseen arkeen.
Alla on kuvattu 5 askelta siihen miten taloyhtiön pelastussuunnitelma jalkautetaan käytäntöön:
1. Pelastussuunnitelma tulee pitää ajan tasalla
+
Pelastussuunnitelma on taloyhtiön toimintasuunnitelma siihen, kuinka he ehkäisevät tulipaloja sekä ohjeistavat asukkaita ja viranomaisia toimimaan palotilanteessa.
Pelastussuunnitelma tulee päivittää säännöllisesti ja päivityksien keskiössä tulee olla taloyhtiön paloturvallisuusriskien havainnointi. Pelkkä dokumentin päiväyksen muuttaminen ei edistä käytännössä asumisen turvallisuutta.
Pelastussuunnitelman tulee selkeästi kattaa seuraavat osa-alueet:
Vaarojen ja riskien arvioinnin johtopäätelmät
Rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuusjärjestelyt
Asukkaille ja muille henkilöille annettavat ohjeet onnettomuuksien
ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi
Mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimenpiteistä
2. Taloyhtiön paloturvallisuuslaitteet tulee huoltaa
säännöllisesti
+
Laki edellyttää pelastusturvallisuuslaitteiden ja -varusteiden säännöllistä huoltoa ja tarkastusta. Tärkeintä on laatia laitteistojen huolloista päiväkirja ja kunnossapito-ohjelmat. Pääsääntöisesti paloturvallisuuslaitteet tulee huoltaa paloturvallisuuslaitteiden huoltoon erikoistuneen yrityksen kautta vuosittain.
Taloyhtiössänne voi olla käytössä esimerkiksi seuraavia paloturvallisuuslaitteita:
Sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet
Palovaroitinjärjestelmät
Savunpoistoluukut
Poistumistievalot
Paloilmoitin
Sprinklerijärjestelmä tai alkusammuttimet.
3. Jokaisen asukkaan tulee tuntea pelastussuunnitelma
+
Pelastussuunnitelma on hyödytön, jos asukkaat eivät tunne sen sisältöä. Pelastussuunnitelma tulee tiedottaa asukkaille ja kiinteistön käyttäjille, ja sen tulee olla helposti saatavilla. Näin varmistetaan, että tieto siitä, kuinka pelastus- ja paloturvallisuutta on hoidettu taloyhtiössä välittyy asukkaille, ja heille tarjotaan valmiudet huolehtia myös oman kotinsa turvallisuudesta.
4. Miten tiedän, onko taloyhtiömme paloturvallinen?
+
Me Safetumilla arvioimme ja mittaamme kiinteistöjen paloturvallisuutta päivittäin. Olemme mielellämme apuna taloyhtiönne turvallisuuden arvioimisessa ja edistämisessä. Ensimmäinen askel olisi suorittaa taloyhtiöön kattava paloturvallisuuden riskitarkastus.
5. Pelastussuunnittelu häiriötilanteiden aikana - muistathan nämä asiat
+
Häiriötilanteet kuten esimerkiksi Korona-epidemia aiheuttavat monenlaisia muutoksia taloyhtiön arkeen. Kodissa vietetty aika on lisääntynyt ja osa asukkaista voi olla määrätty pitkäksikin aikaa karanteeniin kotiinsa.
Epidemian aikana pelastussuunnitelmaa tuleekin päivittää normaalia aikaväliä aktiivisemmin ja tarkemmin. Erityisesti vaarojen arvioinnin osalta päivityksiä tulee tehdä säännönmukaisesti. Käytännössä siis arvioida, mikä voi aiheuttaa esimerkiksi tulipalon, ja miten se voidaan ehkäistä. Varautumissuunnitelmat tulisi kirjata pelastussuunnitelmaan.
Taloyhtiön hallituspäättäjä - olemme tukenasi
Safetumin ammattilaiset ovat taloyhtiöiden hallituspäättäjien tukena kaikissa paloturvallisuuteen liittyvissä tilanteissa. Palvelumme avulla pysyt ajan tasalla velvoitteista ja voit kantaa vastuusi vähemmin huolin.
Käytämme evästeitä. Näin pystymme tarjoamaan olemassa oleville ja tuleville asiakkaillemme parhaan mahdollisen käyttökokemuksen. Voit lukea lisää evästeiden käytöstä tietosuojaselosteesta
kiinteistöasiakkaille
ja
yritysasiakkaille
.