Taloyhtiön turvallisuusinfo

Miten hoitaa taloyhtiön paloturvallisuutta?

Taloyhtiössä palo­turvallisuudesta on vastuussa hallitus. Palo­turvallisuuden toimen­piteet on kuvattu pelastus­suunnitelmassa, joka tulee laatia käytännössä kaikkiin talo­yhtiöihin. Ajan tasalla oleva ja laadukas pelastus­suunnitelma antaa hyvät käytännön ohjeet palo­turvalliseen arkeen.

Alla on kuvattu 5 askelta siihen, miten talo­yhtiön pelastus­suunnittelu tulisi toteuttaa:

1. Pelastus­suunnitelma tulee pitää ajan tasalla

Pelastussuunnitelma on taloyhtiön toiminta­suunnitelma siihen, kuinka he ehkäisevät tulipaloja sekä ohjeistavat asukkaita ja viranomaisia toimimaan palotilanteessa.

Pelastussuunnitelma tulee päivittää säännöllisesti ja päivityksien keskiössä tulee olla taloyhtiön paloturvallisuus­riskien havainnointi. Pelkkä dokumentin päiväyksen muuttaminen ei edistä käytännössä asumisen turvallisuutta. Pelastus­suunnitelman tulee selkeästi kattaa seuraavat osa-alueet:

  • Vaarojen ja riskien arvioinnin johto­päätelmät
  • Rakennuksen ja toiminnassa käytettävien tilojen turvallisuus­järjestelyt
  • Asukkaille ja muille henkilöille annettavat ohjeet onnettomuuksien ehkäisemiseksi sekä onnettomuus- ja vaaratilanteissa toimimiseksi
  • Mahdollisista muista kohteen omatoimiseen varautumiseen liittyvistä toimen­piteistä
2. Taloyhtiön palo­turvallisuus­laitteet tulee huoltaa säännöllisesti

Laki edellyttää pelastus­turvallisuus­laitteiden ja -varusteiden säännöllistä huoltoa ja tarkastusta. Tärkeintä on laatia laitteistojen huolloista päiväkirja ja kunnossapito-ohjelmat. Pääsääntöisesti paloturvallisuus­laitteet tulee huoltaa paloturvallisuus­laitteiden huoltoon erikoistuneen yrityksen kautta vuosittain.

Taloyhtiössänne voi olla käytössä esimerkiksi seuraavia paloturvallisuus­laitteita:

  • Sähköverkkoon kytketyt palovaroittimet
  • Palovaroitin­järjestelmät
  • Savunpoisto­luukut
  • Poistumistievalot
  • Paloilmoitin
  • Sprinkleri­järjestelmä tai alkusammuttimet.
3. Jokaisen asukkaan tulee tuntea pelastus­suunnitelma

Pelastussuunnitelma on hyödytön, jos asukkaat eivät tunne sen sisältöä. Pelastus­suunnitelma tulee tiedottaa asukkaille ja kiinteistön käyttäjille, ja sen tulee olla helposti saatavilla. Näin varmistetaan, että tieto siitä, kuinka pelastus- ja paloturvallisuutta on hoidettu taloyhtiössä välittyy asukkaille, ja heille tarjotaan valmiudet huolehtia myös oman kotinsa turvallisuudesta.

4. Miten tiedän, onko talo­yhtiömme palo­turvallinen?

Me Safetumilla arvioimme ja mittaamme kiinteistöjen palo­turvallisuutta päivittäin. Olemme mielellämme apuna talo­yhtiönne turvallisuuden arvioimisessa ja edistämisessä. Ensimmäinen askel olisi suorittaa taloyhtiöön kattava palo­turvallisuuden riski­tarkastus.

5. Riskitarkastuksella varmistat kiinteistön paloturvallisuuden

Paloturvallisuuden riskitarkastuksessa havainnoidaan rakennuksen tiloissa esiintyviä vaaranpaikkoja ja arvioidaan niistä aiheutuvat riskit kiinteistön käyttäjien turvallisuudelle.

Paloturvallisuusriskien arviointi on keskeinen ja tärkeä osa kiinteistön turvallisuuden hoitamista. Riskien arviointi tulisi suorittaa vuosittain pelastussuunnitelman päivityksen yhteydessä.

Suomen johtava paloturvallisuusasiantuntija

20 000

turvattua kiinteistöä valta­kunnallisesti Hangosta Enontekiöön

4 000

riski­tarkastusta vuodessa

70 000

havaittua riskiä vuosittain

Yli 60

palo­turvallisuuden ammattilaista